.زمین شناسی.

.زمین شناسی.

.زمین شناسی.

.زمین شناسی.

بایگانی
نویسندگان

زمین

از نظر فاصله از خورشید، زمین سومین سیاره در منظومه شمسی است. زمین در مداری حول خورشید می گردد. زمین تنها سیاره منظومه شمسی است که در آن حیات وجود دارد.

 

سطح زمین با آب، سنگ و خاک پوشیده شده و هوا اطراف آن را فرا گرفته. حیوانات و گیاهان تقریباً در همه سطح زمین زندگی می کنند. آنها به این دلیل می توانند بر روی زمین زندگی کنند که زمین فاصله مناسبی از خورشید دارد. موجودات زنده به گرما و نور خورشید نیاز دارند. اگر زمین به خورشید نزدیک تر بود آنقدر گرم می شد که موجودات زنده نمی توانستند در آن زندگی کنند. اگر هم دورتر از خورشید بود آنقدر سرد می شد که موجودات زنده باز هم نمی توانستند در آن زندگی کنند. همچنین زمین مقدار زیادی آب دارد. بیشتر موجودات زنده به آب نیاز دارند.

ماه

زمین و ماه

زمین یک ماه دارد. قطر ماه حدود یک چهارم قطر زمین است. ماه احتمالاً زمانی بخشی از زمین بوده که بر اثر برخورد یک جسم غول پیکر با زمین در میلیاردها سال پیش شکسته و از آن جدا شده است.

 

جرم، تراکم و سرعت فرار از جاذبه

 

جرم زمین حدود 5.98x1024 کیلوگرم است. متوسط تراکم زمین 5520 کیلوگرم بر متر مکعب است (تراکم آب 1027 کیلوگرم بر مترمکعب است). زمین متراکم ترین سیاره در منظومه شمسی ما است.

 

برای فرار از کشش جاذبه ای زمین، سرعت یک شیء باید به 24840 مایل در ساعت یا  39976 کیلومتر در ساعت برسد.

جو

جو زمین

جو زمین عبارت از لایه باریکی از گازهایی است که زمین را احاطه کرده اند. جو از 78 درصد نیتروژن، 21 درصد اکسیژن، 0.9 درصد آرگون، 0.03 درصد دی اکسید کربن و مقادیر کمی از گازهای دیگر تشکیل شده. به وجود آمدن اشکال مختلف حیات بر روی زمین، به ترکیب جو بستگی داشته است.

 

قاره های زمین

طول یک روز و یک سال بر روی زمین

 

زمینهر روز روی زمین 23.93 ساعت طول می کشد. یعنی 23.93 ساعت طول می کشد تا زمین یک بار به دور محورش بچرخد (این روز، روز نجومی است). هر سال زمینی 365.26 روز طول می کشد یعنی 365.26 روز طول می کشد تا زمین یک بار دور خورشید بگردد). این زمان سال نجومی نامیده می شود. از آنجایی که زمین در هر سال و در هر بار چرخشش نمی تواند این دور را کامل کند در هر سال شش ساعت کنار گذاشته می شود و در هر چهار سال یک روز به سال اضافه می شود. این سال که 366 روز دارد سال کبیسه نامیده می شود. این روز در ایران در پایان سال و در ماه اسفند به سال شمسی اضافه می شود و بنابراین در سال کبیسه اسفند 30 روز دارد. چرخش زمین در طول زمان آهسته تر می شود (حدود یک ثانیه در هر ده سال آهسته تر می شود).

  • حسین عابدی